Logograferne

  • Tid: 2-3 timer
  • Antal: 4-12
  • Udstyr: Optageudstyr fx telefon
  • Forberedelse: Læs evt. om ghostwriting

Her kan deltagerne få forståelse for forskellen på mundtligt og skriftligt sprog og blive hyperopmærksomme på andres udtryk, når de skal arbejde som logografer - taleskrivere.

Øvelsen kan få eleverne til at opdage, hvilket sprog der rent faktisk virker mundtligt: det kan være nemmere at høre, hvis ens sprog er skriftligt eller knudret, når man hører en anden sige de ord, man selv har skrevet. Ansvarsfølelsen hos eleven bliver ofte større, når de har skrevet det til en anden end dem selv.

Underviserens introduktion:

Introducér eleverne til konceptet ghostwriting og politisk taleskriveri og inddrag eventuelt information om de antikke logografer.

Læs eventuelt artiklen her fra Kommunikationsforum, der handler om Lars Løkkes skåltale til Obama fra 2016.

Opvarmning til logografi-øvelsen kunne eventuelt være øvelsen Oplæsning vs. dynamisk tale.

Del holdet op i par. Lad dem interviewe hinanden om et emne, eksempelvis noget de er passionerede omkring, de brænder for eller mener skal ændres i verden.

Lad dem interviewe hinanden om emnet i ti minutter. Bed dem om at være opmærksomme på den person, de interviewer ud fra følgende parametre:

  • Sprog

  • Udtryk

  • Måder at agere på

Opfordr dem til at tage udførlige noter, det gør arbejdet bagefter lettere. Lad eleverne bytte, så intervieweren nu bliver interviewet. Du kan evt. lade dem optage interviewene.

Efterfølgende skal eleverne skrive en tale til deres partner ud fra det emne, de har interviewet dem om, og de skal efterligne vedkommendes stil så meget som muligt; prøve at inkorporere ord i talen, som deres partner bruger.

Til sidst skal partneren holde den tale, som er blevet skrevet til vedkommende, for resten af holdet. Diskuter efterfølgende, hvad der fungerede - om det passede til vedkommende eller ej og hvorfor.

Variation:

Lad evt. øvelsen slutte af med en diskussion om graden af taleskriveri i det moderne politiske system. Ser eleverne et problem i, at politikerne ikke har den forudgående inventioproces eller skriver sin tale selv? Eller er det en konstruktiv løsning på, at nutidens politikere har travlt?

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her