Ordet i, til og fra munden

  • Tid: 1-2 timer
  • Antal: 4-10
  • Udstyr: Optageudstyr fx telefoner
  • Forberedelse: Oplæg om mundtlighed vs. skriftlighed

Her skal der produceres taler ud fra et mundtligt udgangspunkt frem for et skriftligt for at skabe et talevenligt sprog. Øvelsen kan øge forståelsen af forskellen mellem mundtligt og skriftligt sprog.

Underviserens introduktion:

Gennemgå forskellene mellem mundtligt og skriftligt sprog. Informér eleverne om, at talesprog ikke nødvendigvis er mere upræcist end skriftsprog - det ligger bare anderledes i munden. Vis dem gerne eksempler på kort, præcist sprog stillet overfor eksempler på kancellistil.

Eleverne går sammen i par, hvor de skiftevis fortæller hinanden, hvad de vil sige i deres tale eller fortæller ud fra det, de skal skrive en tale om.

Den ene fortæller, den anden lytter og optager, hvorefter de bytter.

Lad efterfølgende eleverne lytte til optagelsen af sig selv og bruge det som udgangspunkt for at skrive deres tale. I stedet for at sætte sig foran computeren og skrive (og måske komme til at skrive meget skriftligt), skal eleverne altså tage udgangspunkt i deres eget talte sprog.

Det skulle gerne give en tale, der har et mere talevenligt sprog, og en tale som ikke er stiv og skriftligt i sit udtryk.

Øvelsen kan også gøre eleverne opmærksomme på deres egne sproglige tendenser: Siger man f.eks. meget “øh” eller “’ing” eller “ikk’ ogs’” eller “helt sikkert”.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her